søndag 20. mai 2012

Torrone di Noce

En av de første kokebøkene jeg kjøpte meg het mitt italienske kjøkken. Men den ble ikke brukt så veldig mye, men stod mest til pynt i hylla. En dag jeg kikket litt i de, fant jeg denne oppskriften på Torre di Noce (eller som rett oversatt blir valnøtt tårn..) Dette så jo ganske godt ut. Og det var det:)

Du trenger:
Vegetabilisk olje (solsikke, rasp eller mais)
135g sukker
170g honning
3 ss nypresset appelsinsaft
2 kopper valnøttbiter



Pensle en langpanne med olje. Dette er for at du skal få ut karamellen etter den er stivnet. Ha sukker, honning og appelsinsaft i en stekepanne på lavvarme. Tilsett valnøtt bitene når sukkertet er smeltet. Stek i 3-4 min  eller til blandingen er tykk og gylden. (Tok lengre tid hos meg, har vel litt med temperaturen du bruker. Hell over i langpannen og la den avkjøle.
Mens den er fortsatt er varm, skjærer du den opp i 5 cm ruter. Brekk dem opp i biter. Oppbevares i en lufttett boks.

Disse spises som de er eller knuses og brukes som kakepynt eller som fyll til en hjemmelaget iskake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)