onsdag 23. mai 2012

Glutenfrie pitabrød

Pitabrød

I dag ble det pitabrød med diverse rester fra kjøleskapet. Har prøvd forskjellige oppskrifter nesten hver gang, men denne var kanskje ikke den enkleste i og med at det var litt vel klissete, men det er en av de beste oppskriftene jeg har prøvd i smak. Og de oppførte seg som pitabrød. (Delte seg enkelt hvor de skulle) Luftig og meget vel smakende. Hadde dobblet oppskriften i håp om å få noen i fryseren, men det ligger et halvt igjen på kjøkkenet.. Bilde kommer etterhvert. Denne oppskriften er hentet fra finax.se sine oppskrifter. Fikk foresten brev fra de i dag da jeg ville ha noen hefter. Så nå slipper jeg å ta med dataeb ned hver gang jeg skal bake.
ca 16-20 stk.

Ingredienser:
  • 720 (ca 12 dl) Finax Glutenfri Melmix/semper mix
  • 1 dl Pofiber
  • 50 g gjær
  • 4 ss matolje
  • 2 ss Fiber Husk
  • 1 ts salt
  • 2 ts strøsukker
  • 7 dl vann ca 37 grader

(De som ble igjen av dobbel posjon. Glemte jo helt å knipse bilde før det var mattid)
Slik gjør du
  1. Blanda ut Fiber Husk og gjær i vannet, la stå i ca 10 min.
  2. Tillsett resten og bland i maskin i ca 5 minutter.
  3. Heves i ca 45 minuter, mens ovnen får varme seg opp med bakeplaten i på 250grader.
     4.  Del deigen i ca 16-20 biter, rull til boller, som klappes ned til de er ca 5mm tykke.                     Bakebordet og hender meles lett, under hånteringen av deigen.
     5. Legg brødet på den varme platen, stek i midten av ovnen i ca 8 minutter.
     6. Avkjøles under duk.



5 kommentarer:

  1. ...det er sant det. De oppførte seg som "vanlige" pitabrød :-) Måtte inn på Finax sine nettsider og se på oppskrifter etter å ha lest innlegget ditt, så her ble det pitabrød med burger og salat i kveld. Tenkte å prøve dem med semper finmix en dag. Syns de ble litt grå med Finax...

    Ha ei god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er kjempe fornøyd med deres oppskrifter. Og mye spennende oppskrifter. Jeg prøvde med semper mix da dette virker som vi tåler den.
      Gleder meg til å høre hvordan de blir med semper finmix.
      Ha en fin pinse Tove:)

      Slett
  2. Deler den seg automatisk innni? Ikke noe spesielt man må gjøre for at dette skal skje?

    SvarSlett
    Svar
    1. De delte seg uten at jeg gjorde noe spesielt. Lurer på om det hadde noe med pofiberen å gjøre. Ble iallefall som vanlig pitabrød:))

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)