onsdag 9. mai 2012

Frokost rundstykker

Nok en gang ender jeg opp på finax.se og finner oppskrifter jeg får lyst å prøve enn å lage det samme gamle brødet om igjen og om igjen.Ikke mistolk meg, brødet er godt, men noen ganger blir man liksom litt lei av det samme gamle. Og det er jo ingenting som er mer kjedelig å bake enn det man har helt ned i fingerspissene. Nei på tide å finne en ny favoritt.
Har fått for meg at valnøttbrød må smake godt, men før jeg kommer dit må jeg ha laget noe annet for sønnen min som ikke skal ha nøtter. (Nå er det peanøtter han reagerer på, og er veldig forsiktig med andre nøtter da jeg ikke vet helt hvordan han vil reagere. Han klør seg til blods i flere dager etter å ha spist noe han reagerer på.) Så vanlig brød først, snart. Måtte jo bare bake disse frokost rundstykker/boller først... Ja jeg vet, skal bare:)




FROKOST RUNDSTYKKER




Ingredienser:
  • 25 g gjær
  • 4 dl vann
  • 2 ss olje
  • 1 ½ ts salt
  • 2 ss Finax Psyllium (Husk)
  • 2 ss sirup
  • 420 g (ca 7 dl) Finax Glutenfri Mjølmix alt. Grov Mjølmix eller Lågproteinmix
  • 80 g (ca 3 dl) Finax Glutenfrie Krispiga flingor alt. glf Müsli
  • 50 g (ca 1 dl) solsikkekjerner alt. linfrø, rusiner eller små biter tørkede aprikoser


Oppskriften gir ca 12 boller




Sånn gjør du
  1. Løs opp gjæren i det fingervarme vannet 37° (4 dl) og tillsett Finax Psyllium(Eller Fiber husk). La svelle i 10 minutter
  2. Bland sammen alle øvrige ingredienser i maskinen med deigkrok ca 5 minutter (spar ca ½ dl melmix til utbakningen)
  3. La deigen hvile i bollen under en kjøkkenhåndduk, ca 10 minutter.
  4. Ha deigen over på en melet benkplate. Form med melete hender till en rull, ca 7 cm i diameter. Dela rullen i 12 bitar
  5. Legg bollene på bakepapirkledd plate og dekk den med plastfolie i ca 40 minutter
  6. Pensle med vann og strø over litt knust müsli eller flingor
  7. Stek i midten av ovnen, 250° i 12-15 minutter
Tips
  1. Bollene kan smak tilsettes med brødkrydder eller urter.
Brødkrydder er 5g dill, 5g persille og 5g timian.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)