lørdag 4. mai 2013

Marengskake til konfirmasjon. (uten gluten, kan gjøres uten melk.)

Hjelp! konfirmasjonskake i full fart:) Hadde jo helt glemt at det var i morgen... Ja ja tiden til å spekulere ut en kjempe kake gikk da ikke, men dette er jo en klassiker som smaker helt fantastisk. Og bunnen lages i dag, mens pyntingen tar jeg i morgen:)

Marengskake





Du trenger:
- til bunn:

6 eggehviter
3 dl sukker
1 dl melis
2 ts vaniljesukker
2 ts potetmel
 
Slik gjør du:
Pisk eggehvitene til stiv marengs.

Bland sammen melis, potetmel, vaniljesukker og sukker i en liten bolle og ha så litt og litt av blandingen i marengsen, mens maskinen går, til alt er blandet sammen.
Merk opp ca 22-24 omkrets på et bakepapir og legg marengsen på. Det skal være litt tykkelse på bunnen.

Stekes så i 1,5 time på 140 grader. Bunnen kan lages i god tid i forveien.

Fyll:

Pisk krem av en pakke kremfløte med litt sukker. Bland så forsiktig sammen med 1 pakke piano vaniljekrem.
(Skal den være melkefri bytter du ut vanlig krem med f.eks alpro soya air & creamy.)
 
Ha dette over kaken, vær litt forsiktig med kantene, den fort kan renne utover. Pynt med bær eller frukt som du liker. Her har kaken blitt pyntet med blåbær, jordbær og bringebær. Ikke ha på fyllet for tidlig, da kaken kan bli for myk. Lag da heller kremen og sett den klar i kjøleskapet i en bolle ved siden av.

I går lagde jeg "marengs uten egg", så neste gang jeg lager denne kaken blir den for alle. Spent på hvordan den blir.
Dessverre har jeg mistet linken til hvor jeg fant oppskriften:(


I følge de som fikk kaken var den suuuupper goood:) Så da tror jeg dem på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)