søndag 5. mai 2013

Suksessterte (gluten og melkefri)

Suksessterte eller bare gulkake?
Husker enda første gangen jeg fikk smake denne herligheten hos nabo'n min i en barnebursdag. Da jeg var en liten jente, og hvor jeg brukte å komme på bursdager med en liten rød matboks, som min mamma sendte med meg. Bare slik at jeg å skulle ha noe å spise sånn i tillfelle. Var ikke så mye å få ttak i for om lag 30 år siden. Men tenk at denne kaken kunne jeg spise, og det gjorde jeg til gangs. Så herlig og god krem:) En av mine favoritter da, og er det fortsatt:)) 
Så kom Lierne med Suksessterten i frysedisken og det ble stadig vekk en med meg hjem. Men så begynte jeg å reagere på melk og da kunne jeg ikke spise den lengre, men nå kan jeg. Dessverre har jeg enda ikke funnet noen erstatning for egget her så denne kaken er med egg.
 
 

 
 

Suksessterte

Du trenger:

Mandelbunn:
4 eggehviter
150g melis
150g mandler eller hasselnøtter, malte.

 

Suksesskrem:
4 eggeplommer
0,5 dl soyamelk
125 g sukker
1 ts vaniljesukker
150 g smør (her bruker jeg melange uten melk og salt)
 

Slik gjør du:

Sett ovnen på 160° C.
 
Mal mandlene fine.
 
 Du trenger en rund form på 22 - 24 cm i diameter.
 
Stivpisk eggehvitene.
 
Bland forsiktig inn melis og malte mandler.
 
Smør formen og ha røren i. Stek den i 30 - 35 minutter.
 
Avkjøl kaken på rist.

Suksesskrem:
Sukker, eggeplommer, melk og vaniljesukker røres sammen i enn kjele og varmes opp på svak varme.
 
Rør hele tiden, men så snart den første boblen kommer, trekker du kjelen av platen. Kremen skal da ha en fyldig konsistens.
 
Smøret skjærer du i terninger og rører de inn i kremen straks den er tatt fra platen.
 
Kremen røres glatt og jevn så settes den kaldt til den stivner.
 
Bunnen legges på et fat, så bres kremen utover. Pynt med hakket pistasjnøtter eller smeltet sjokolade.
 
Jeg laget flere små og har en i fryseren, så får vi se om det tåles.
Lag heller en stor du, for denne kaka fikk bein å gå på. Nydelig på smak!!

Oppskriften er funnet hos Aperitif, men jeg har justert litt etter som min måtte være melkefri:) Der har de å en oppskrift som er uten nøtter, følg linken så står det nederst på siden der, men den var med gluten. Har også hørt man kan erstatte nøtter med solsikke, men har ikke prøvd dette selv.

6 kommentarer:

  1. Hei Mona!
    For en super blogg du har! Den er kjempenyttig for meg, da jeg har ei jente som ikke kan spise gluten, egg, melk ris m.m. Jeg har noen spm, så jeg lurer på om jeg kan få sende deg en mail? Det angår noe av oppskriftene du har her, som jeg er litt usikker på=)

    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Charlotte. Mail adressen er monakristinkolberg@hotmail.com. Bare spør, så skal jeg se om jeg greier å svare deg:) Takk for fine ord:)) Varmer<3<3

      Slett
  2. Hei :-)

    Jeg tenkte forsøke meg på denne heeerlige kaken...men jeg skal virkelig kjøre allergivennlig og sukkerfri. Har litt erfaring med eggerstatning og baking...skal bli spennende å se om det funker å bytte ut egg, melk, melange ,hasselnøtter/mandler, sukker og melis MED No egg, rismelk, soft spesial, valnøtter og pistasienøtter, sukrin sukker og melis ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får ha lykke til, gi meg gjerne en tilbake melding på hvordan den eggefriekremen ble. Spennende:) Uten sukker har jeg desverre liten erfaring med.

      Slett
  3. Hei! Går det fint å fryse denne?

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)