søndag 5. mai 2013

Honning glaserte chillimarinerte kyllingvinger ala Roy Moland

Roy Molands oppskrift på honning glasert chilimarinert kyllingvinger. 






Honning glasert chilimarinert kyllingklubber


Du trenger:
 
Kyllingvinger/klubber
Frisk ingefær
frisk chili
tørket chili
lime
honning
glutenfri soyssaus
olje
koriander.

Slik gjør du:

Vingene/klubber gnis inn med revet ingefær, frisk, hakket + tørket chilli og revet limeskall. Her brukte jeg klubber.

Vær raus med chillien, for det blir ikke sterkt! Vingene må marineres i et døgn.

Friter dem i olje til de er brune og fine. Her bruker jeg olje i wookpanna mi. Husk å ha vifta på for fult.
 La renne av på papir før de has i kjele med litt (ca 1 ss) olje.

Bland sammen honning og soyasus (til sammen ca 1 dl.) og hell over.
(Jeg brukte om lag 2ss honning, vil øke dette til 3ss neste gang.)

Kok til mesteparten av sausen har kokt inn. Ikke for varmt for det kan brenne seg. Ha over rikelig med hakket koriander(jeg brukte basilikum pga det var det jeg hadde) og vend inn før servering.

Husk skylleboller for dette er fingermat man blir klissete av!
Mmmm delig godt som min minste datter sier, garantert laget igjen. Takk Roy for at jeg fikk dele oppskriften:)

Og potetene;
Hobbykokken mener han har funnet svaret på verdens beste poteter, og da må man jo lure på om det er bare hans beste oppskrift, eller om det gjelder for oss alle. Spennende tenker nå jeg i alle fall. Poteter er jo godt, men denne metoden har jeg aldri prøvd. Selv om jeg ar brukt natron i mye mat med godt hell. Lager du soft pretzels, for eksempel skal jo de også kokes i natron. Vel over til forsøk Verdens beste poteter". Nå har jeg verken mandel poteter som nevnes i kommentar felt, eller andefett, men har potet og rapsolje. Så her starter vi forsøket!!


Over til hobbykokken; han kaller det kjemi, så vi får ta hans ord på det:) Følg tråden her________ så kommer du til hobbykokken.

 

 

Er dette verdens beste potetoppskrift?? Prøv du å:)

 
Du trenger:
poteter
vann
natron
andefett/olje

Slik gjør du:

Tilsett litt natron til kokevannet (1 ts på 5 liter vann), kok (de skrelte) potetene i 5 minutter.

Sil av vannet og ha potetene i en ildfast form med litt andefett eller olje i 50 (45-55) minutter på 210 grader med varmluft. Spørs litt på ovnen din:) Husk å vende potetene hvert 15 min.

Potetene blir kjempesprø utenpå og som silkemyk potetmos inni.



Vel om det ble verdens beste poteter?? Tja vet ikke helt jeg, men de var super gode og alle forsvant. En av de beste oppskriftene jeg har prøvd i alle fall:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)