tirsdag 6. november 2012

Mona's beste elgstek

Kanskje skulle jeg ha skrevet Mona's første elgstek, men dog ikke den siste! Nydelig godt, enkelt, men tidkrevende.
Har egentlig aldri vært stor fan av elg, har alltid syntes det har blitt for tørt, men nå har jeg fått smaken på godsakene:) Og enda er det mere elg i fryseren. Og jeg er ikke lei meg for at det ble rester til i morgen.

Jeg har tatt litt tips her og der og laget min egen liten vri, men det var hovedsak her hos dinmat jeg holdt meg mest:)



 Elgsteik 



Du trenger:
1 stk Elgstek (min var ca 1 - 1,5 kg)
2 ts salt
1 ts pepper
2 ss margarin (uten melk og salt)
6 einebær (knuste)
1 ts oregano
1 pepperrot
2 gulrot
2 løk
5 dl vann
2 ss margarin (uten melk og smør)
2 ss toro fin kake miks (Melblanding)
5 dl kraft fra steken
1/2 ts salt
1 kvist rosmarin
1 neve tyttebær
2 store champigion
2 sjarlottløk

Slik gjør du:

Tørk steken godt og gni den med salt og pepper. Brun den fint på alle sider i en stekepanne . Dette er for å lukke den slik at saften holder seg i steiken.

Del løk, pepperrot og gulrot (Eventuelt andre grønnsaker) i biter og legg de i en ildfast form. Legg over steken og sett i et steketerometer i den tykkeste delen av steika. Slå på vann.

Settes i ovnen på 125 grader og stekes til termometret viser 65 grader. Den er da rosa og medium stekt.
Ta ut steken og la den hvile på kjøkkenbenken.

Husk å la steken hvile ca 15 - 30 min før du skjærer opp den. Slik bevarer du smakene bedre.


Slik lager du sausen:

Brun soppen og løken med smøret. Rør inn melet og la det svirre litt på panna.

Sil kraften fra steken, dette er kraften til sausen. Grønnsakene skal ikke brukes.

Spe med kraften fra steken og la små koke i noen minutter. Krydre med salt og pepper, rosmarin.
Tåler du brunost kan du ha i noen skiver med det, men den smaker godt uten.

Ha i en neve med frossene tyttebær rett før servering.



I dag ble det servert med potetmos, gulrot og brokkoli. Søndagsmat på en tirsdag er ikke feil;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)