torsdag 27. september 2012

Naan brød uten gluten, melk og egg

 
I dag hadde jeg så lyst å bake noe til middagen.
Har siklet over naan brød en stund, og i dag fant jeg ut at jeg bare skulle hoppe ut i det. Og i dag ble det jaggu en sikkelig inne tier. Jeg fant en oppskrift jeg tok utgangspunkt i hos utenglutenblogg og syntes de så ut som et godt utgangspunkt. For her det ikke bare gluten som må bort, men melk og egg må å erstattes. Men denne ble absolutt å prøve. Takk til Tove i utenalt som tipset meg om at kokosmelk kunne erstatte youghurt i et innlegg på facebook mener jeg det var:D
 
 
 


 

Naanbrød som er melkefri, glutenfri og uten egg.




Du trenger:

 
250 g kokosmelk (varmes opp)
120 g jyttemel original (blå)
120 g toro lys glutenfri kakemiks 
1/2 ts salt
1/2 ts natron
2 ts bakepulver
1 toppet ts sukker
4 ss olivenolje

4 ss vann, fingervarmt
25 g gjær( jeg brukte tørrgjær)  
1 toppet ts fiberhusk
 
 

 Slik gjør du:
 
Bland gjæren ut med fingervarmt vann. Så has salt, sukker og olje. Rør dette sammen og ha så i fiberhusk. La stå og svelle mens du varmer opp kokosmelka ca.5 min.
 
Kokomelk varmes opp til fingervarmt. Helles deretter over i gjærblandingen.
 
Det tørre blandes sammen i en bolle. Ha gjærblandingen over i kjøkkenmaskina. Tilsett halvparten av melblandingen og bland sammen. Ha så resten i litt etter litt. La den få gå i 5 -10 min. Deigen skal være litt bløt, men likevel henge sammen.



Før heving
Bollen dekkes med plastfolie og heves ca. en halv time 
Etter 30 min.
 
Ha på deg et par plastikk hansker og bruk isskjeen med utløser knapp (genialt til klissete bakst). Ha litt mel på en silikonmatte eller bakepapir. Og trykk dem forsiktig flate med hånden. Dette blir 6 stykker. Formen skal vist nok være ovale eller som et egg:) Legg kjøkkenhåndduken over og la de heve i 20 min.
Før heving

Etter heving. (mine var mere pizzaform, ikke ovale;)
 
Mens du venter legger du et stekebrett øverst i ovnen og skrur ovnen på maks. Min går til 250 grader på "vanlig" funksjon.
Så skal de stekes. Her kan det være lurt å utstyre seg med en stekespade for å få brødene fort inn og fort ut. Du får 2 brød inn i gangen. Dette går fort, min brukte 4 min på å bli ferdige.

Avkjøles på rist og legges over i et kjøkkenhandklede for å holde de lunkene.
 
Nam nam..  Så luftige og gode.
 
Disse ble bare helt herlige luftige! SKAL bakes igjen. Desverre forsvant alle i en farlig fart så jeg kan ikke si hvordan de er å fryses og heller ikke hvor lenge de holder seg.


 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)