fredag 13. april 2012

"Ostekake" uten melk,egg og glutenfri

Da er den første egg/gluten/melk frie oste/fromasj kaken i gang. Litt spent på hvordan den blir. Tar litt tid å lage, men håper den blir verdt å vente på:) I morgen blir det laget den siste gelen som skal på.Venter spent på å smake, for lørdag har jeg lovet å ha med en hvis da denne blir god:)



Ostekake uten melk og egg - oppskrift

Ingredienser
200 gr melkefri margarin
1 ss sukker
1 pk Digestive kjeks (her måtte jeg lage selv, da alt er med mais, hvetemel, egg eller melk)
1 pk. sitrongelé (Prøvde med bringebær da det var det jeg hadde)
2,5 dl Odense Erlet ( Jeg prøvde meg på Visp go green, men usikker på om havre er "ren" nok.)
2 dl finhakket ananas (kan sløyfes, sløyfet lett)
1 pk jordbærgelé (det tåles ikke så det blir nok bringebær her også)
Tilberedning
Kjeksen knuses og blandes med margarin og sukker. Trykkes ut i en rund form.
Lag fromage av 1 pk. sitrongelé som kokes opp og avkjøles.
Pisk 2.5 dl Odense Erlet og bland i den kalde geleen. Sette i kjøleskapet til den er ganske stiv.
Ca 1 time.
Røres om av og til.
(Kan tilsettes 2 dl. Finhakket ananas, frukten må tørkes av.)
Helles over kakebunnen og stivnes helt.
Kok opp 1 pk. jordbærgelé med halv vannmengde.
Avkjøles og settes i kjøleskapet til den er nesten stiv ( ca. 45 min. )
Helles over fromasjen mens den ennå er ”glatt ”.

Bunnen ble ikke helt stiv, så det er mulig jeg forandrer den litt til neste gang:)
Bilde kommer så snart den er ferdig:))

Oppskrift hentet fra http://www.mineoppskrifter.no/ostekake-uten-melk-og-egg/

 

Oppskrift på kjeks:


100g smør (blå soft)
150g semper mix (Inneholder melk!!) Velg semper fin mix hvis du skal ha den melkefri
50g sukker.

Blandes, lag små kuler, trykk de lett med gaffel og stek på 175 grader i ca 15 min.
Avkjøles på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)