lørdag 28. april 2012

Glutenfri rullekake

Dame kveld og vi skulle ha med medbrakt. Huff jeg hadde dårlig med tid, hva skulle jeg finne på?? Hmm ingenting i skap eller fryser og en time til jeg skulle dra. Panikken begynte å kjennes.
Da slo det meg, rullekake? Kunne det ta kort nok tid? Frem med kokebøker for å finne den kjappeste jeg kunne greie å lage. I Familiekokeboka fant jeg hva jeg lete etter og her kommer oppskriften.



4 egg
120 g sukker
100 g semper mix
1 ts bakepulver
(2 ss bakekakao pulver)
(Smørkrem/)3 - 4 ss syltetøy
Noe sukker til rulling

Pisk egg og sukker til eggedosis, sikt inn mel og bakepulver.
Ha bakepapir på et stekebrett og smør godt. Fordel røra jevnt utover med en stekespade, og stek i ovn ved 200 g i 5 -10 min (*Min var ferig etter 5 min)
Legg et rent kjøkkenhånduk på benken og strø sukker utover.
Flytt deigen fra steke brettet slik at det blir liggende med bakepapiret opp. Dra papiret forsiktig av. Fordel fyll utover hele flaten og rull sammen til et sylinder med håndkledet rundt.
La kaka hvil til den blir kald.

Jeg ville ha med sjokolade smak, det var det ikke på den orginale oppskriften.


Smørkrem

100 gram smør
1 1/2 dl melis
2 ts vaniljesukker
1 eggeplomme

Rør smøret mykt. Sikt melis og vaniljesukker i smøret. Bland eggeplommen inn for å få fin farge og god smak. Rør kremen godt med mikseren så den blir luftig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)