fredag 27. april 2012

Ciabatta, glutenfrie

Cibatta skulle det være til de som tålte gluten og det var jo såååå urettferdig fikk jeg beskjed om fra min kjære sønn. Han fikk jo aldri noen ting(?) Men skjønner jo at han vil ha det samme. Så etter noen kikk rundt på nettet ramlet jeg over denne oppskriften. Fikk desverre notert i farten hvor denne oppskriften kom fra, men er det noen som kjenner igjen teksten nedenfor skal jeg gi kreditt til den som den tilhører. Fant siden http://www.allergikokken.no/oppskriftsamling-/glutenfritt-brod/ciabatta_-glutenfri/

Må si jeg er spent på hvordan den blir og om smak og teksturen blir noe det samme som med hvetemel.

Dette trenger du

1/2 pakke gjær
2 dl kaldt vann
4 ss rapsolje (her brukte jeg solsikkeolje)
1 ts salt
5 dl glutenfri melmiks, fin
urter som basilikum og oregano, etter smak

Slik gjør du

  1. Smuldre gjæren i bollen til kjøkkenmaskinen
  2. Bland i resten av ingrediensene, og la maskinen gå til du får en jevn deig
  3. Skrap deigen ut i 3 deler, ha mel på hendene og form til avlange ciabattabrød på en papirkledt stekeplate
  4. ha melmiks over brødet
  5. Brødene skal heves under et kjøkkenhåndkle i 1 t
  6. Stekes midt i ovnen i ca 20 min på 250 C
  7. Avkjøles på rist
Jeg hadde i litt mere mel da jeg syntes at den ble veldig klissete. Jeg brukte i tillegg isskjeen min og la tre og tre kuler sammen før jeg flatet de litt ut før heving. Da slapp jeg å bli så klissete på hendene og de fikk mer eller mindre samme størrelse. Kjenner jeg er litt spent da det står kaldt vann... hvordan vil det da gå med heve prossesen? Gjennstår å se. En time fri før herligheten gårinn i ovnen:) Allerede etter 10m.9
in i ovnene min var de ferdige. De var gode, men ikke helt cibatta. Prøver med surdeig neste gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)