lørdag 7. april 2012

Amalies sjokoladekake (glutenfri, eggfri og melkfri)

4 ss kakao (ev. o’boy)
4 dl sukker
3 ts vaniljesukker
¼ ts salt
7 dl semper
3 ts bakepulver
4 dl melk som tåles, f. eks. rismelk /havremelk
5 ss matolje




Alt det tørre blandes, tilsett væsken. 175 grader i ca. 40 min. Liten langpanne, 20x30 cm.

Glasur: 300g melis 100g melkefri margarin (dersom margarinen er usaltet, tilsett evt. litt salt) 1 ½ ss kakao 2ss vaniljesukker 3ss kaffe Kaken kan godt fryses, helst uten glasur.
oppskriften er hentet fra denne siden http://krem.no/index.php?option=com_content&task=view&id=129&Itemid=49

4 kommentarer:

  1. Kan man bruke toro sin glutenfrie kakemiks i stede for semper ?
    Semper innholder vel hvetestivelse, som dessverre ikke tåles her i hus :(


    Kine E K

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke prøvd med toro men tidligere når jeg har skiftet har det gått helt fint:)

      Slett
    2. Hei! Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det finnes flere typer mel fra Semper.Og at semper har fargekoder på sine produkter. Gurl, rld og grønn Grønn farge øverst i det ene hjørnet betyr at produktet er naturlig fri for gluten, altså helt UTEN hvetestivelse. I tillegg er det fri for melk. Og dette gjelder altså alle semper produkter med grønn farge. Kan bl.a. nevne pepperkakene, helt trygge å spise. :)

      Slett
  2. Som ernæringsterapeut er slike bloggsider som du har Mona gull verdt. Jeg gir noen oppskrifter til mine pasienter og forteller hvor det kommer fra og jeg henviser alltid til gode blogger sider. Fortsett den gode jobben din. Takk for flotte oppskrifter og gode råd. Jeg er kun litt fortvilt over mel laget av ris og mais fordi det gir høyt blodsukker. Men anbefaler fett i deigen eller som pålegg.
    Har du prøvd smøret til Berit Nordstrand (raps - og kokosfett)

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)