lørdag 20. august 2011

Enkel tomatsuppe

Planleggingsdag i barnehagen og mine ansatte trengte mat. Hva gjør jeg. Jo jeg raidet eget kjøleskap på jakt etter noe enkelt og godt å lage. Kom på arbeid litt før de andre og hadde alt klart før de ankom. Dette tok meg ca 15 min. Og suppa, den fikk da god respons. Dobblet oppskriften og hadde ørlitt igjen til 4 stykker. Ved siden av ble det severt rundstykker:) Bon appetitt!

For 4 persjoner trenger du:

2ss smør
1 hakket løk
2 fedd hvitløk
2 ss mel
1 trening kylling buljong oppløst i 8 dl vann
1/2 boks tomatpurre
1 boks hakkede tomater
1 dl melk
1 dl creme fraiche
2 ts balsamico edikk
1 klype sukker
salt og pepper

pasta.

*Smelt smør i pannen sviss løk og hvitløk blank i pannen. Løken skal være fin hakket.
*Rør inn hvetemelet og spe på med buljong vannet litt etter litt. Pass på at det ikke klumper seg. Kok opp.
*Tilsett tomatpurre og hakkede tomater, la koke i 5 min.
*Kjør alt med stavmikser.
*Sett suppen til koking og ha i pasta etter hvor mye du vil ha. La den koke seg ferdig.
*Skru av varmen og tilsett melk og creme fraiche, balsamic edikk, sukker, salt og pepper.

Da jeg skulle lage suppen var det ikke alt jeg hadde til rådighet og endte opp med å lage den uten mel, creme fraiche, balsamic edikk og hakkede tomater. Men likevel smakte den ganske så godt:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)