søndag 30. desember 2012

Bestemor Duck's gluten og eggefrie eplepai

Med en bunn funnet hos VeganMisjonen og et fyll som jeg faktisk fant på spar.no så endte jeg opp med denne helt nydelige eplepaien. Jeg hadde i tillegg prøvd ut Mixwell som er et mel uten melk og gluten og til dette fungerte det perfekt. Det skal vel sies at mens denne kaken stod i stekeovnen måtte vi rive taket i loftstua og alt begynte å skje... Nok om det. Vel skal prøve å få ned noen av de oppskriftene jeg ha prøvd meg på nå like før jul, men denne kan du trygt prøve. Nam nam nam. Og jeg må nok innrømme at det var navnet Bestemor Duck som fikk meg til å ville ha denne paien. For hvor mange paier har vi vel ikke sett Guffen goffle i seg? Og etter å ha smakt denne skjønner jeg det godt.
 
 
 
 

Bestemor Duck's eplepai

 
Du trenger:
 

Paideig:
4,5 dl mixwell (er uten salt)
1,5ts salt (trenger ikke salt hvis du bruker vanlig smør)
ca. 135g melange uten smør (er uten salt)
ca 0,4 dl kaldt vann
1 ts sukker 
 
Til fyllet:
4 store epler
dl sukker
½ dl melis
3ss mixwell (glutenfritt mel)
1ts kanel
2ss melange uten melk
 
 
Slik gjør du:
 
Først begynner du med paien. Bland mel, sukker og salt i en bolle, smuldre inn smøret. Ha i vannet litt om litt. Kna med henndene til du får en deig som samler seg godt. Mulig du ikke trenger alt av vannet.
Ta bort 1/3 av deigen, dette skal du ha over paien. Resten trykker du ned i en 25-30 cm pai form. Sett kjørlig i ca 30 min.
Skrell og rens eplene del de i tynne skiver. (Jeg brukte epledeleren, men vi syntes kanskje de var i det største laget) Bland de med sukker, melis, kanel, og mel. Legg det i paien og ha over 2 ss med melange fordelt utover kaken.
Resten av deigen kjevles til et lokk og limes med vann rundt kanten. (eller egg hvis det tåles) Husk å lage snitt i lokket slik at dampen kommer ut:)
 
Stekes i 1 time på 200 grader.
Serveres lunken med is elle krem til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)