torsdag 8. september 2011

Speltbrød

Da fikk gutten sin "diagnose", og listen var laaang og nesten litt uoverkommelig, men vi gir ikke opp. Bra skal han bli!!

Så nå sitter jeg å venter på at to stk speltbrød skal i ovnen, men mens jeg venter kan jeg jo dele den med dere. Selv kan jeg ikke smake på dette, så jeg er spent på hva han sier i morgen.

NB, ikke glutenfritt!,,,
Speltbrød med solsikke
Til 2 stk brød trenger du:





1 kg Møllerens siktet speltmel
100 g solsikkefrø
1 pose tørrgjær
2 ts salt
2 ss appelsinjuice (Sitronsaft?) Ettersom lille gutt ikke skal ha appelsin...
2 ss olje
5,5 dl lunket vann

1: Lag deigen. Bland det tørre og tilsett resten. Blandes i 5 min.
2: Heving. Dekk deigen med plast og la den heve på et lunt sted i ca. 1 time.
3: Forming: Del deigen i 2 fordel deigen i godt smurte former, eller former dekket med bakepapir. Pensle brødene med vann.
4: Dekk dem med plast og la de heve i ca. 1 time.
5: Steking: Stek brødene ved 180 grader nederst i ovnen i ca.50 min. Steketiden kan variere fra ovn til ovn. Avkjøl brødene på rist.

Oppskriften står på pakken til Møllerens siktet speltmel. La oss krysse fingrene for at det er godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)