lørdag 15. januar 2011

Glutenfritt no-knead bread

Ga meg selv utfordringen og lage en glutenfri variant av dette brødet, og nam godt ble det selv om jeg gjorde en bommert oppskriftsmessig. (Kanskje derfor den ble så god?) Jeg husket oppskriften i hodet trodde jeg; det gjorde jeg ikke For 500 gram mel er ikke det samme som 5 dl mel!! Noen ganger må du ha litt mere glutenfritt eml så heldigvis dæsjet jeg oppi en god del. Og da det var hevet hadde jeg også godt med mel. I tillegg brukte jeg slikkepott og skje. Hehe du skulle ha sett. Men optimist som jeg er, til det motsatte er bevisst i allefall måtte jeg prøve. Så oppi gryta med deigen på 220 i 30 min m lokk og 20 min uten. Lignet litt på en kokt bagel før du har den i ovnen. Vel etter den hadde fått sine minutter i ovnen uten lokk fikk den en fin fin farge og smakte absolutt fortreffelig. Tenkte jeg skulle sende det halve til min mor, men det blir nok neste brød;))


Den glutenfrie varianten:)

Ca 2 dl lys toro
ca 5 dl semper lys
1/4gjær
1 1/4 salt
400ml vann

Ha litt ekstra mel:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)