tirsdag 11. januar 2011

Fransk løksuppe

Mannen hadde vært på 12 timersskift og barna hadde spist rester fra dagen før. Hva skulle jeg finne på? Mens mannen ventet på at den eldste skulle bli ferdig på tai kon do(kan ikke å skrive det) var jeg på utkikk i kjøleskapet. Åh løksuppe skulle det være. Og den ble fantastisk god:)



  • 4 stk løk, 3 gule og en rød 
  • 1 ts timian, tørket 
  • 1 ss olivenolje
  • 0,5 l kylling, kraft av
  • 1 dl hvitvin
  • 1 stk laurbærblad
  • 0,5 ts salt
  • 0,25 ts Malt pepper hvit
  • 2 dl ost
  • 1 fedd hvitløk
  • loffskiver

Rens og del løken i to og skjær tynne skiver.
Varm olivenolje i en stor kjele. Tilsett løken og la den surre på svak varme under omrøring til den blir blank. Den skal ikke bli brun. Tilsett hvitløk, lauvbærblad og timian mot slutten. Tilsett kraft og vin. Kok opp og la suppen trekke 30 min. Smak til med salt og pepper. Bruk et glass og stans ut loffen i runde former. Jeg brukte pepperkakeform. Fordel suppen i ovnssikre porsjonsskåler, legg loffskivene over og dryss over rikelig med ost. Gratineres i stekeovn på 250 °C i 6-8 minutter, til osten er blitt gyllen.
(Kunne godt ha laget mere, for det smakte sikkelig godt.)



Dette var vinen jeg brukte i maten, resten av den ble konsumert til maten:) Er ikke stor fan av hvitvin, men denne kjøper jeg gjerne igjen! Ikke for søt og ikke for tørr passet godt til maten iallefall.

1 kommentar:

  1. Nam! Ser godt ut! Aldri prøvd å bruke rødløk i løksuppe, skal prøve det neste gang!
    Stine

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)