søndag 27. oktober 2013

Kjøttkaker uten melk, og brun saus uten melk og gluten

Vanligvis lager jeg kjøttfarse i fra kjøttdeig, (oppskrift kommer senere) men da jeg fant denne farsen i kjøttdisken hos slakteren i Namsos ble jeg litt "solgt". Sparer meg for litt arbeid og den var god på smak. Greit å ha noe "enkelt" noen ganger. Og med litt brunsaus og annet tilbehør ble det en liten forsmak på julen. Jada jeg vet at ribben mangler, men den spises kun til jul, selv om jeg kanskje kommer til å smake på den litt før i år... Vi får se.
Oppskrift på en nydelig brunsaus finner du på enden av innlegget og den er nesten helt etter denne oppskriften, selv om jeg har byttet ut til hva som tåles av oss. Og den er absolutt vår favoritt her i huset.



Kjøttkaker uten melk



Du trenger:
Kjøttfarse uten melk. (kjøp hos Aakervik i Namsos. Spør slakteren din)
Vann med buljong (husk glutenfri kjøttbuljong)



Slik gjør du:

Kjøttfarsen må tines hvis den er fryst.

Form kakene med en spiseskje som er duppet i vann. Ha engangshansker på deg, da dette er litt klissete arbeid.



Brun kakene på medium varme.

Ha de så over i en kasserolle med buljongvann i ca. 10 min.
Jeg liker også å ha de over i en ildfastform på ca 200 grader i 15-20 min.
Da er de klar for å spises eller du kan avkjøle de og fryse de til senere.



 Hjemmelagd brunsaus, glutenfri selvsagt.


Du trenger:
1 stk løk
4 ss melange uten melk
4 ss toro lys melblanding
1l buljongvann (Husk glutenfri kjøttbuljong, her bruker jeg 2-3 stk)
salt (pepper)

Slik gjør du:

Løken finhakkes. Så steker du den blank med melangen på middels varme. Ha i melet og rør rundt. Dette skal stekes til det blir nøttebrunt. Ha så litt og litt i av kraften.
La det koke opp mellom hver gang. Og bruk vispen flittig.
Ettersom ingen av våre barn er så overbegeistret for løkbiter bruker jeg stavmikseren for å jevne sausen, og er jeg uheldig å ha noen klumper fjernes da disse også. Blir ikke sausen mørk nok kan du jukse med litt sukkerkulør eller litt soyasaus. (Husk glutenfri) Ellers er det godt med en liten dråpe rødvin også.


1 kommentar:

  1. Godt råd det om stavmiksaren. Sjølv brukar eg å raspe lauken ned i farsa og blande godt før eg steikjer kakene. Då får du ikkje klumpar, men den gode smaken har du.

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)