onsdag 27. mars 2013

Påskekake med appelsin

Påsken nærmer seg og lysten til å lage en skikkelig påskekake meldte seg. Husker jeg laget en fargerik marengs iskake til pappa'n min ett år, men denne oppskriften fant jeg ikke igjen:( Men da falt blikket mitt på denne kule kaken. Og den er skikkelig saftig, og jeg lover den vil holde seg saftig i mange dager fremover. Og mye skryt har den fått av de som har smakt på den, og så er den kjempe lekker på påskebordet:) God påske alle sammen, plutselig dukker det opp noen nye oppskrifter. Dessverre er denne med egg.





Påskekake med appelsin


Du trenger:
 
2 appelsiner, gjerne blodappelsiner
250 g mandler
250g rørsukker
3 ts vaniljesukker
1 ts natron
6 egg
  Slik gjør du:
1. Vask appelsinene godt og kok dem i vann i 1 time eller til de er så myke at en strikkepinne glir lett igjennom den. La dem avkjøles litt.

2. Del appelsinene i biter og fjern den hvite strengen i midten. Kjør til mos i hurtigmikser. Tilsett malte mandler, sukker, vaniljesukker og natron. Tilsett eggene og bland det hele godt.

3. Legg bakepapir i bunnen av en springform (24 cm) og hell røren i formen. Stek kaken ved 180 ˚C i ca. 1 time. Sjekk at kaken er gjennomstekt ved å stikke en pinne eller kniv i den. Avkjøl kaken i formen.

4. Dryss melis over ved servering, eller lag en glasur av melis og sitron- eller appelsinsaft. Pynt med revet lime- eller appelsinskall. Gjerne en skive eller to av en appelsin og noen blad av mynte eller sitronmelisse.
 
Oppskriften har jeg funnet her, men den kommer vel egentlig i fra matprat.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)