søndag 20. januar 2013

Maissuppe


Jeg har blitt en ekte suppe elsker, for det er så godt, og kan forandres i det uendelige. Denne gangen ville jeg prøve meg på en oppskrift som jeg fant i “Familiekokeboka” av Gausdal og Alfsen. Min desidert favoritt bok. Det er en av oppskrifts bøkene som jeg er mest glad i fordi den er så allsidig og samtidlig en av bøkene som ikke har bilder av hver rett, men som ikke trenger det. Den er herlig skrevet og anbefales så absolutt.


IMG_2486

Maissuppe


Du trenger:
1 ss olivenolje
2 kolber kokt mais/ 2 små bokser mais
1 løk i terninger
1 fedd hakket hvitløk
1 ts finhakket chilli
5 dl kyllingbuljong
1 dl melk (herbrukte jeg alpro soya melk, usøtet)
2 dl alpro soya 17% fett melkefløte erstatning
saft av 1/2 lime

Slik gjør du:
Varm opp oljen og ha i hvitløk, løk og chilli. Stek på medium varm til løken bllir blank. Ha så i maisen. Freses sammen. Ha så i buljong vannet og la koke i 15 min.
Tilsett melk og fløte, kjør suppa suppa glatt med stavmikseren. Smak til med lime og salt.

Pynt: Sprøstekt chorizo, fløte, vårløk og koriander. (Etter eget ønske og hva du har i skapet)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)